fredag 24 januari 2014

Den hemliga trädgården

Var min favoritbok som barn och så visar det sig att vi har en sådan här! I min lilla by finns en man - och nu skriver jag i väldigt generella ordalag då jag inte vet detaljerna -  som lagt ner enormt mycket jobb på att skapa en helt underbar rosenträdgård. Jag vet ej om den ligger på privat eller allmän mark men den är ständigt öppen för allmänheten. Som jag har förstått det han har bara börjat plantera, odla och vårda på ett oregerligt, övervuxet oerhört charmigt sätt. Man är välkommen att bara komma hit och njuta om man bara hittar den.. Här är nedgången till trädgården.

 Bilderna tog jag i november. Ser verkligen framemot att få se den i juni med alla rosbuskarna i blom! Måste vara enormt vackert!

 Höstsilverax Brunette skymtar bakom de röda bladen.
 Skälderviken skymtar bakom.
Sittplats med utsikt över havet.

8 kommentarer:

  1. Vi går dit nästa gång du kommer hit!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder och vad spännande med en hemlig trädgård som vem som helst får besöka. Fantastiskt med människor som skapar glädje för andra utan minsta tanke på egen vinning. Du får visa trädgården när det blommar som vackrast. Jag kan tänka mig att det är rent ljuvligt där då.

    Sköt om dig Åsa och tack för dina fina ord hos mig. De värmer så gott ska du veta.♥

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma! Värmen och uppriktigheten i din blogg får mig alltid att må så bra!
      Jag ser verkligen framemot att gå dit i sommar och ta bilder.
      Ta hand om dig!X
      Åsa

      Radera
  3. Hej Åsa!
    Så fantastiskt! Jag älskade också den boken och bara tanken på en hemlig trädgård får fantasin att spinna igång! Älskar rosor och kan tänka mig att detta är en juvel i juni! Jag brukar ta en sväng till Klosterträdgården i Ystad i juni och njuta av alla de väldoftande rosorna där. Härligt att drömma om kalla vinterdagar som denna!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Åh, ja! Visst är det vackert och underbart doftande i klosterträdgården i Ystad! För något år sedan när jag var alldeles i starten av att intressera mig för trädgårdar, hamnade jag just där av en slump. Ljuvligt! Kan fortfarande förnimma känslan där.

    Kram
    Åsa

    SvaraRadera
  5. Hej Åsa !
    Vad roligt att hitta din blogg ! Vi håller på att bygga ut och googlade runt på kalksten, tittade på bilder och såg ett namn jag kände igen :) ! Och jojomensann, var det minsann vår favoritveterinär !!! :)) Jättefin blogg, väldigt mysig läsning om ert bygge och vilket fint hus det blev, grattis ! Beklagar verkligen förlusten av din mamma och blir alldeles bestört när jag läser om varsel... Vill gärna veta hur det går med det framöver så vi vet vart vi ska åka för att komma till den bästa när våra små svarta kisar behöver... Förutom djuren har jag ett stort intresse för inredning och trädgård, läser allt jag kommer över, men har inte själv trätt in i bloggvärlden. Tack igen för väldigt trevlig och inspirerande läsning.
    Kram på dig !
    Annica (fd ägare till svarta kelpien Dina)

    SvaraRadera
  6. Hej Annica!
    Liten värld vi lever i!
    Tack snälla du för din fina kommentar! Den värmer, länge! Dina kommer ju för alltid att finnas i mitt hjärta, på gott och ont, för det var en jobbig tid, det vet jag. Hoppas vi inte behöver ses lika ofta med de små svarta ;-).
    Angående arbetet så har jag nu sagt upp mig. Nya, roliga, stora planer finns och kommer att annonseras snart!!!
    Kalksten ja... Jag älskar vårt golv och vår köksskiva. Att gå på golvet med bara fötter är som att gå på len hård sammet, ljuvligt. Skivan i köket är enormt vacker och till stor del väldigt praktisk. Men, och det finns ett stort men: Gör inte som vi och lägg kalkstensgolv i direkta våtutrymmen. Och man ska veta att golvet är enormt känsligt. Vi måste tex byta dammsugarmunstycke pga att de små hjulen repar golvet. Det kräver en hel del skötsel. Jag är inte helt övertygad om att jag hade gjort om valet idag. Fast kanske för att det är så vackert??!! Skivan i köket är precis så känslig för sura fläckar som det står i instruktionerna. Med andra ord är märkena efter glasen efter invigningsfesten med champagne för evigt kvar...Du är mer än välkommen att komma och titta ifall du vill!
    Kram Åsa

    SvaraRadera