fredag 8 februari 2013

Köksfunderingar...

 Jag är inte hundraprocent nöjd med vårt blivande kök, men det kommer att bli bra. Anledningarna till ett litet missnöje är många. Först och främst är det inte mitt drömkök vi ska installera. Drömköket är ett kök från uno form, www.unoform.se, tex ett som på bilden ovan. Ett sådant kök får förbli ett drömkök pga kostnaden är för hög. Men det beror också på att jag inte tog mig tid att sätta mig in i vad det innebar att det ingick ett HTH-kök i vår entrepenad. Hade jag tagit mig den tiden innan vi skrev på, hade jag inte valt HTH helt enkelt för att det är egentligen inte några kök från den tillverkaren som tilltalade mig. Det köket vi valt är ett enkelt kök som främst är valt för att det är neutralt och inte sticker ut. Det kommer med fina köksdetaljer att bli ett fint kök ändå. Ev kommer jag att sprutlackera luckorna om några år för förändring.
 Det ligger i tiden med svarta kök och marmorbänkskivor. Här en bild på ett underbart kök från Kvänum, www.kvanum.se. Jag övervägde att ta just marmorbänkskiva för att om jag väljer att lackera om våra luckor, skulle det bli jättefint. Men efter en del övervägande kom jag fram till att jag blivit influerad av alla inredningsbilder på just marmorbänkskivor som florerar just nu. Innan det blev en trend gillade jag ju inte marmor alls.
Ett trevligt budgetalternativ i köksdjungeln är IKEA www.ikea.se. Detta kök tycker jag är mycket vackert och trivsamt. Överlag är vi ju i Sverige mycket förtjusta i lantkök - och det med rätta - det känns ombonat och hemtrevligt. Jag trivs alltid i sådana kök. I vårt fall har jag aktivt valt bort den stilen då vårt hus hela tiden balanserar på gränsen till pastisch med sina allmogeinslag som gamla spröjsfönster och spegeldörrar i ett nybyggt hus. Jag är inte säker på att vi kommer att hålla oss på rätt sida, det får tiden utvisa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar