tisdag 1 januari 2013

Ytterdörrar

Idag har jag tillbringat timmar med att diskutera val av ytterdörr med min goda vän Maria, med bloggen Almbacken. Maria är världens bästa diskussionspartner och ändå har vi inte funnit en optimal lösning.
Problemet med val av ytterdörr började redan i konstruktionsfasen. Vi vill försöka få in så mycket ljus som möjligt i entrén då det inte finns fönster där. Ett alternativ vore att sätta in sidoljus alternativ att sätta in ett halvfönster på en eller vardera sida om dörren. Jag tyckte inte att de alternativen passade huset när vi ritade, utan tänkte att jag skulle finna en dörr som passar med fönster i. Nu önskar jag att jag tänkt ett varv till då, nu är det för sent. Problemet är att alla dörrar med fönster i, är dörrar som ffa passar större hus - de blir för ståtliga i stilen för en skånelänga. Jag tycker att till en skånelänga ska det vara en enkel dörr, som tex denna från Snickarper, fast vår kommer att vara kimrökssvart.

Men med en sådan dörr får man inte in ljus tillräckligt och jag avskyr mörka entréer. Så då blir det istället en dörr med mycket fönster i -  och det är här det blir svårt. För att finna en dörr med mycket fönster som samtidigt passar i stilen och som passar min smak, det är jättesvårt! Till exempel tycker jag att dörren Granberg från Leksandsdörren är en jättefin dörr, riktigt fin, och den har dessutom bra ljusinsläpp, MEN den är för "stilig" för hustypen.

Någon som har en åsikt eller tips?! 

2 kommentarer:

  1. Hei Åsa,
    har du kikket på f.ex. Como eller Elbe fra Swedoor/JELD-WEN? Om du følger denne linken http://jeld-wen.se/produkter/ytterdoerrar/doerrar/ og så velger 'Glasdörrar', vil du se en oversikt over alle ytterdører som slipper lys inn i entréen. Også Beat, Drop, Cosmos og Tajo vil gi godt lysinnfall.
    Lykke til med resten av byggeprosessen!
    mvh
    Tara Hasselgård
    Swedoor/JELD-WEN

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, ska genast titta.
    Åsa

    SvaraRadera