måndag 7 januari 2013

Linoljefärg

Man kanske kan tro att jag är en bakåtsträvare som propsar på naturmaterial och gamla färgtekniker som linoljefärg till snickerier och kalkfärger till puts, men det är absolut inte så att jag anser att allt gammalt är bra. Med målare i familjen är jag ytterst medveten om riskerna med att använda vissa medel. Men det är svårt att komma ifrån att linoljefärg ger en fantastiskt vacker levande yta med ett djup som man aldrig kan få med dagens vattenbaserade plastfärger (som jag för övrigt inte tror är så ofarliga som det påstås). Denna ståndpunkt innebär att jag då och då tar på min gasmask, sätter på R.E.M på högsta volym i min iPod och går ned i källaren, skrålar med, högt och gutturalt bakom masken, och målar mina lister, foder och dörrar. Nästan meditativt...
 Hela högen lister och dörrfoder målade första strykningen med Gysinges linoljefärg 2% grön umbra, spädd med litet balsamterpentin. Jag har i vårt förra hus provat både Ottossons och Gysinges linoljefärg och jag tycker att Gysinges vinner med hästlängder. Dels täcker den bättre, dels innehåller den enbart pigment och linolja (om man inte väljer matt inomhus - en ny variant med balsamterpentin), något som jag finner mycket viktigt. Sedan hjälper det till att de har en så bra webbshop, kan roa mig där länge... Att jag späder första strykningen med balsamterpentin är för att få det önskade tunna utstryket samt för att grunda och då använder jag som sagt gasmask då balsamterpentin är hälosvådligt.

www.gysinge.nu

Har nu börjat shellacka kvistarna på innerdörrarna. Jag använder shellack från Gysinge. Tidigare använde jag vanlig vattenbaserad kvistlack, men jag tycker alltför ofta att kvistarna får genomslag efter något år - och det är så vansinnigt fult! Tiden lär utvisa om detsamma gäller för shellack. Men när jag var ung extrajobbade jag ofta i pappas målerifirma och då hade vi alltid shellack, kom i håg att det höll bra, men minnet börjar bli svårt att lita på.

Förrutom snickerierna ska vi måla alla väggar inomhus. Detta är är dels en ekonomisk fråga, men framför allt beror det på att jag vill använda färger som målare inte gärna använder då de inte är lika tidseffektiva att använda sig av. Mellan varje linoljefärgstrykning tex bör listerna ligga ca 1 v innan de är stapelbart torra. Tar sin lilla tid. Jag hör medan jag skriver detta hur halva min familj suckar och skakar på huvudet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar